Jacqueline Reeuwijk: “A typical English brew”

Jacqueline Reeuwijk - A Typical English Brew

Thee lijkt vanaf het begin van de negentiende eeuw niet meer weg te denken uit het dagelijks leven van vele Britten. Het drinken van thee en de tradities daaromheen raakten verweven met de Britse nationale identiteit. In dit essay wordt onderzocht in hoeverre thee als nationale drank werd gepresenteerd in de theereclames van drie vooraanstaande bedrijven uit de negentiende eeuw: Lipton’s Tea, Mazawattee en de United Kingdom Tea Company.

De uiteenlopende reclamecampagnes van deze bedrijven worden geanalyseerd op basis van drie hoofdthema’s: luxe, het Britse Rijk en nationale helden. Onderzoek naar het thema luxe kan bijvoorbeeld uitsluitsel geven over de maatschappelijke status van thee aan het einde van de negentiende eeuw. Richtte de bedrijven zich alleen op de elite of werden ook de lagere klassen benaderd via reclames? Daarnaast worden koloniale elementen in de reclames geanalyseerd, in hoeverre zijn deze elementen aanwezig in de advertenties en in hoeverre is dit een representatie van de Britse nationale identiteit? Tot slot wordt bekeken of de reclamecampagnes gebruik maakten van nationale helden. Door te bestuderen of deze prominente personen in theereclames aanwezig zijn, kunnen conclusies getrokken worden over een verband tussen thee en de Britse nationale identiteit. De inzichten over de connectie tussen het drinken van thee en de Britse nationale identiteit zullen aantonen dat thee voor de Britten meer is dan alleen gewelde blaadjes in heet water: elk kopje thee staat gelijk aan ‘consuming the nation.’


LEES de longread “TIMES FOR TEA” HIER.
LEES “A TYPICAL ENGLISH BREW” HIER:

Berichten gemaakt 1235

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven