Alumni aan het woord: Geschiedenis en communicatie

Ieder jaar kiezen honderden eerstejaars studenten voor de studie Geschiedenis, maar waar komen historici eigenlijk terecht na hun afstuderen? De komende weken laten we alumni aan het woord over hun carrière, de moeilijkheden en de mogelijkheden waar zij tegenaan zijn gelopen. Ze beschikken over uiteenlopende vaardigheden en interesses en daar horen verschillende loopbanen bij. Een ding hebben ze echter allemaal gemeen: ze hebben de meest interessante studie gedaan die er maar is! Vandaag geeft Aukje tips voor historici die graag de communicatiewereld willen verkennen! 

Historische kennis kan bijdragen aan een beter begrip van maatschappelijke vraagstukken. Denk aan kwesties als de vluchtelingencrisis of economische ongelijkheid in de wereld. Vaak is er een lange voorgeschiedenis of zijn er parallellen te trekken met het verleden. Dit soort onderwerpen onderzoekt het IISG.

Mijn communicatiecollega’s en ik hebben als taak om de kennis hierover bekender te maken bij het grote publiek. Uiteraard doen we dit in nauwe samenwerking met de onderzoekers en de collectiespecialisten van het IISG. Zíj zijn de experts.  Mijn studie geschiedenis komt dan ook goed van pas. Ik spreek ‘de taal’ van mijn collega’s en dat vergemakkelijkt het werk.

Vaardigheden

Mocht je een communicatiebaan in de historische wereld ambiëren, weet dan dat er uiteenlopende vaardigheden worden gevraagd. De communicatie-afdelingen zijn meestal klein en een groot deel van wat je bedenkt, voer je zelf uit. Veel taken hebben bovendien geen directe link met de studie geschiedenis.

Maar hoe weet je als student nou welke vaardigheden je straks moet beheersen?

Loop stage.

Dit is bij veel opleidingen geschiedenis (nog) niet verplicht, maar het is echt de beste manier om te ontdekken wat er bij een baan komt kijken.  Tegen het einde van mijn studie liep ik bijvoorbeeld stage op de redactie van een uitgeverij. Daar ontdekte ik dat communicatiewerk mij goed lag en ik besloot mij hier verder in te ontwikkelen.

Ook zou je tijdens je studie al eens kunnen praten met mensen wiens baan je interessant vindt – zelfs als je ze nog niet (goed) kent. Een koffieafspraak is meestal zo gemaakt want mensen vinden het vaak leuk om over hun werk te vertellen. Op deze manier ben ik zelf aan mijn eerste baan gekomen.

Linkdin-profielen en vacatureteksten zijn ook handig voor het opdoen van ideeën. Ook als je nog niet aan solliciteren toe bent. Zie je bijvoorbeeld regelmatig ‘Google Analytics’ staan of kom je steeds dezelfde communicatiecursus tegen, dan zou je je hier alvast in kunnen verdiepen. Een studie geschiedenis legt weliswaar een prachtige basis voor veel soorten werk, maar daarmee ben je er nog niet. Dat is duidelijk.

Communicatiejargon

Eenmaal aan het werk? Waak dan voor het veelvuldig gebruik van communicatiejargon en het ventileren van vage strategische adviezen.  In de gehele marketingcommunicatiebranche liggen deze verschijnselen namelijk altijd op de loer. Voor je het weet verlies je jezelf in kreten als ‘dashboard marketing’, ‘360 gradendialoog’ en [tromgeroffel] ‘customer journey met peak-end. Dit zijn geen zinloze begrippen, maar bekijk altijd wat je er in de praktijk aan hebt. Aan de slag!

Aukje Lettinga 2

Wil je meer horen over jonge historici en de arbeidsmarkt? Op 22 november organiseren wij het evenement ‘Maak werk van geschiedenis.’ Je kan je hier aanmelden. 

Aukje Lettinga is communicatieadviseur bij het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis (IISG) en stuurt er een klein team aan. Ze studeerde geschiedenis in Leiden

Posts created 955

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven