Alumni aan het woord – Wat kun je er eigenlijk niet mee?

Alumni aan het woord – Wat kun je er eigenlijk niet mee?

Alumni aan het woord – Wat kun je er eigenlijk niet mee?

1 reactie op Alumni aan het woord – Wat kun je er eigenlijk niet mee?

“Geschiedenis lijkt me heel leuk maar wat kán je ermee?!”

Als ik een euro had gekregen voor iedere keer dat ik die opmerking kreeg hoefde ik überhaupt niet te solliciteren. De gemakkelijke manier om hiermee om te gaan is om stom te grijnzen, iets te mompelen en een beter ingevoerde gesprekspartner op te zoeken. De moeilijke oplossing is om eens even bij het antwoord stil te staan. Geschiedenis is ondanks alles een populaire studie dus het aantal concurrenten is groot. In de loop der jaren heb ik een mogelijk antwoord op bovenstaande vraag voor mezelf geformuleerd:

“Na een studie Geschiedenis kun je conceptueel en abstract nadenken, strategisch en tactisch schakelen, iemands motivatie of reden doorgronden, gebeurtenissen tot een samenhangend geheel smeden, en ten slotte niet alles voor zoete koek aannemen. Wat kun je er eigenlijk níet mee?!”

Ik moet toegeven dat dit nogal abstract blijft en wellicht heb je dit verhaal vaker gehoord, bijvoorbeeld van je studie- of carrièreadviseur. Laat ik daarom een voorbeeld geven:

PriceWaterhouseCoopers selecteert elk jaar een aantal mensen met een achtergrond in de geesteswetenschappen die zij omscholen tot fiscaal jurist. Een specifieke vaardigheid waar zij naar zoeken is het vermogen om grote lappen complexe tekst te doorgronden en in duidelijke taal aan klanten uit te leggen. Daarnaast merkten zij dat één van deze tot fiscalist omgeschoolde geesteswetenschapper met een bepaalde oplossing kwam waar geen enkele fiscalist bij hen eerder op was gekomen.

Een ander voorbeeld uit de private sector:

Een strategy consultant moet zeker goed zijn in rekenen. Het kwantitatieve aspect is echter niet het enige. De wiskundige modellen waar een econoom of bedrijfskundige zijn of haar strategie op baseert gaat uit van bepaalde aannames. Deze aannames kunnen in meer of mindere maten overeen komen met de werkelijkheid. De kritische en conceptueel sterke historicus kan vragen stellen bij de validiteit van deze aannames. De bedrijfskundige blijft eerder hangen in mooie kant-en-klare modellen die de wereld voorspellen. Op papier dan.

Hier moet wel een kanttekening bij geplaatst worden. Als je op LinkedIn naar profielen van consultants bij McKinsey, Bain, of The Boston Consulting Group kijkt zal je zonder uitzondering zien dat het kwantitatief sterke mensen zijn. Mocht je zo’n loopbaan ambiëren dan moet je dit aspect naast je studie geschiedenis ontwikkelen. Dat kan met een minor economie. Of misschien ben je toch gewoon goed in rekenen.

Dat brengt me bij een tip: leer er concrete vaardigheden bij. Historici zijn over het algemeen breed geïnteresseerde mensen die meer willen dan boeken lezen over de beeldvorming van boerenvrouwen in Middelnederlandse ridderromans. Houd je van schrijven en wil je daar je baan van maken? Leer websites bouwen, contentmanagementsystemen gebruiken, en WordPress. Wil je de advieswereld in? Werk aan je cijfermatige vaardigheden en leer statistische toepassingen, zoals State en SPSS? Code leren schrijven lijkt ook geen kwaad te kunnen.

Ten slotte nog iets over mezelf. Naast een master Geschiedenis heb ik ook een master Public Policy afgerond, waarvoor ik ook vakken economie en econometrie heb gehad. Tussen mijn verschillende studies in heb ik onder andere als research analist voor stemadviesbureau gewerkt, de Raad van Bestuur van een GGZ-instelling geadviseerd over ICT-projectmanagement, en binaire classificatiemodellen voor Google ontwikkeld. Momenteel werk ik als communicatieadviseur bij Weber Shandwick, een wereldwijd communicatie- en PR-bureau. In mijn omgang met de media en het schrijven van allerhande materialen komt mijn studie Geschiedenis zeker van pas.

Wil je meer horen over jonge historici en de arbeidsmarkt? Op 22 november organiseren wij het evenement ‘Maak werk van geschiedenis.’ Je kan je hier aanmelden.

JvE_portretJan van Ewijk (1986) volgde een liberal arts opleiding aan Washington College in Maryland, USA. Daarna  behaalde hij een MSc in Public Policy aan de Universiteit Maastricht en een MA in American Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Momenteel werkt hij bij een communicatiebureau in Den Haag. 

About the author:

Tags:

1 Comment

  1. Ad van der Zee  - 4 februari 2015 - 13:40
    /

    Wat Van Ewijk zegt over vaardigheden is zeker waar, maar ook een beetje algemeen. Als je als historicus wilt gaan werken (en dan heb ik het niet over de Universitaire wereld) moet je niet alleen investeren in vaardigheden buiten het vakgebied, maar juist en vooral ook in vaardigheden bínnen het vakgebied. Word bv. een kenner van een deelgebied, waar je lezingen over kunt geven of dat je aan derden kunt overbrengen. Kies je markt! Daarnaast is het minstens zo belangrijk om een relevant netwerk op te bouwen, daar zul je je leven lang profijt van hebben.

Back to Top