Bundel: Vijandbeelden door de eeuwen heen

Bundel: Vijandbeelden door de eeuwen heen

Bundel: Vijandbeelden door de eeuwen heen

Reacties uitgeschakeld voor Bundel: Vijandbeelden door de eeuwen heen

Ongeveer een half jaar geleden verscheen Historische debuten, de eerste bundel van Uitgeverij Jonge Historici. De bundel was een verzameling korte papers die verschillende tijden en plaatsen besloegen maar tegelijk een overkoepelend thema gemeen hadden. Met deze diachrone benadering konden we onze missie – jonge historici een podium bieden – zowel uitbreiden als toespitsen. Aan de ene kant publiceerden we nu ook stukken kleiner dan een hele scriptie, aan de andere kant presenteerden we ze vanuit één duidelijk thema.

De reacties op deze eerst bundel waren positief en dat was voor ons reden genoeg om een tweede bundel samen te stellen. Waar we in de eerste bundel kozen voor het toepasselijke thema van historische eerste keren, is het thema in deze bundel ‘vijandbeelden’. Als vaandel om papers uit verschillende historische contexten onder te scharen werkt dit onderwerp goed. Er zijn immers op elk moment in het verleden collectieven te vinden die zich tegen elkaar hebben afgezet, of hetgeen waar tegen gestreden werd nu een concurrerende stad was, een vreemde religie, een klasse, een ras, of een natie. De ene keer werden verschillen binnen een samenleving breed uitgemeten, zoals Laura van Rij in deze bundel behandelt in haar onderzoek naar het beeld van de islam in Nederland vanuit langetermijnperspectief; de andere keer kwamen naties nader tot elkaar juist door een gedeeld gewelddadig verleden, zoals Lennart Steenbergen laat zien in zijn werkstuk over Australische en Turkse herinneringen aan de Slag om Gallipoli.

Een tweede interessant aspect aan het thema is dat politieke en culturele geschiedenis er samenkomen, ook iets dat blijkt uit de bijdragen van onze auteurs. Literatuur ten tijde van immigratie en film in tijden van oorlog passeren beide de revue, in respectievelijk Froukje Töns’ stuk over Bredero’s Spaanschen Brabander en Lotte Koppenrade’s bespreking van Hollywoodfilms tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Ten derde richten twee auteurs zich op beeldvorming door specifieke personen. In Loes Heiligers’ bijdrage staat het reisverslag van de Engelse kolonist John Smith centraal, waarin Pocahontas als indiaan en als vrouw een dubbele Ander vormde. Sander ten Harmsen van der Beek stelt ten slotte de vraag in hoeverre Willem van Oranjes Apologie verantwoordelijk was voor het ontstaan van de ‘Zwarte Legende’ die eeuwenlang in zwang was.

De redactie van Uitgeverij Jonge Historici presenteert deze tweede bundel over vijandbeelden met de overtuiging dat we uiteenlopende onderzoeken hebben samengebracht, die voor de lezer bijdragen aan nieuwe kennis en voor onze auteurs een goede gelegenheid waren hun kunde te etaleren én hun pen te scherpen.

 

 

About the author:

Nieuwsbrief

Back to Top