Eline Kemps, Een beeldend verleden begrijpen en bespreken

De in 2013 verschenen historische miniserie Unsere Mütter, Unsere Väter bevindt zich in het spanningsveld tussen historische beleving en authenticiteit. De gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog, die geïllustreerd worden door vijf verschillende jongeren, staan centraal en de serie probeert door dramatisering en romantisering het verleden toegankelijk te maken, maar is tevens gebaseerd op authentiek materiaal. Hiermee past het precies in het debat over het verleden in bewegend beeld dat gevoerd wordt door historici.

Waar veel academische historici sceptisch zijn tegenover historische films om geschiedenis te vertellen, gaat het in dit onderzoek juist om de historici die wel tolerant zijn over dit verleden in bewegend beeld. Toch bestaat er binnen deze specifieke groep nog een tweedeling tussen beleving en authenticiteit die geïllustreerd zal worden aan de hand van twee historici. Enerzijds de geschiedfilosoof Hayden White, die stelt dat het er in films over het verleden niet altijd om gaat dat de feiten kloppen, maar vooral over de historische ervaring en beleving die de film uitdraagt. Daartegenover staat de historica Natalie Zemon Davis die stelt dat er vooral gestreefd moet worden naar authenticiteit in historische films.

Op basis van deze visies wordt bepaald waar de serie Unsere Mütter, Unsere Väter te plaatsen is in dit debat tussen historische authenticiteit en historische beleving in visuele media.

EERST DE LONGREAD LEZEN? DEZE VIND JE HIER.

http://issuu.com/jongehistorici/docs/46_eline_kemps?e=3845706/32767817

Posts created 973

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven