Het verleden verbeeld – Girolamo: the untold story

Het verleden verbeeld – Girolamo: the untold story

Het verleden verbeeld – Girolamo: the untold story

Reacties uitgeschakeld voor Het verleden verbeeld – Girolamo: the untold story

Historie is hot. Op steeds meer zenders zien we historische personages voorbij komen: van de sekscrazed Tudors tot zwijmelende Jane Austens. In navolging hiervan verbeelden Jonge Historici in deze nieuwe reeks het verleden. Emma de Cort bedacht een Middeleeuwse miniserie over Girolamo Savanarola. 

Na het wijdverbreide succes van de Nederlandse serie ‘Louis Hermans: de serie’ is een opvolger van internationale allure onvermijdelijk. En dus lijkt ‘Girolamo: the untold story’ me de logische opvolger op internationaal niveau. Speciaal voor een erotische thriller met een Mediterraans tintje openen we het enorme reservoir van Italiaans-Amerikaanse acteurs die sinds de finale van de Sopranos geen werk meer hebben om één van de meest kleurrijke Italianen uit de geschiedenis tot leven te brengen: Girolamo Savonarola. Als Dominicaanse priester in Florence preekte hij kuisheid en vroomheid, maar bouwde hij ook een keur aan politieke vijanden op (waaronder de Borgia-paus Alexander VI). ‘De Haakneus’ eindigde dan ook glorieloos op de brandstapel in 1498. Deze levensloop is de geijkte, maar waar onder historici haast nooit over gesproken wordt, is de kwestie van Girolamo’s seksualiteit. Was de monnik, die voor sodomieten ergens onderin de hel een plekje gereserveerd had, zelf eigenlijk wel zo rechtlijnig? Ga in de vijfdelige miniserie ‘Girolamo: the untold story’ op zoek naar de diepste lusten en verlangens van een monnik die de passie heeft afgezworen maar geen afscheid kan nemen.

nicolas-cage-now-owes-146-million-in-back-taxes In de eerste aflevering, ‘Een onbevlekte ontvangenis?’, komen we te weten waarom de    jonge Girolamo, overtuigend neergezet door de prominente neus van Coppola-telg    Nicholas Cage,  de vrouwen uit zijn leven verbant. In Ferrara, waar hij opgroeit, zijn we    getuige van de brute afwijzing van zijn huwelijksaanzoek aan Laudana Strozzi (een bitchy  bijrol voor de semi-spaghettivretende Hayden Panettiere), waarna de jongeling in een  vlaag van waanzin alle vrouwen afzweert, behalve zijn moeder. Hij ruilt losbandigheid in  voor het Dominicaner kloosterleven en de noodlottige initiatie die van deze jongen een  man maakt.

We maken voor de tweede aflevering een flinke stap in de tijd. In ‘De passievrucht’ zijn we twintig jaar verder en buldert Girolamo zijn preek door de dom in Florence. De aanwezige anderhalve paardenkop lijkt niet te luisteren. De van huis uit zondige Florentijnen hebben niets met boodschappen van zonde, dood en verderf. Als het bijna te ongemakkelijk wordt, zoomen we in op een zeer bekende bezoeker, namelijk de oude schilder Sandro Botticelli (guitige Goodfellas-ster Joe Pesci). De professionele zondaar Sandro is op slag verliefd op de monnik en de twee raken na de preek aan de praat: een vrucht van passie en liefde is geplant.

In de derde aflevering, ‘Homo universalis’ geheten, lijkt alles voorspoedig te gaan. Sandro en Girolamo worden verliefd en ze krijgen een affaire, ten strengste verboden in deze eeuwen. In Sandro’s atelier duiken de mannen om de haverklap ongezien de koffer in, zich onbewust van een jonge gluurder. In de schaduw zien we de jaloerse leerling van Sandro (liefkozend ‘Giovannino’ genoemd door zijn meester en gespeeld door het kwart-raviolivouwende Malcolm in the Middle-wonderkind Frankie Muniz) zich letterlijk afvragen waar de gekke monnik met zijn oude fiets naartoe gaat. De kerken zitten inmiddels tot de nok toe volgestouwd om Girolamo te kunnen horen spreken, zijn liefde voor Sandro heeft een retorisch vuur in hem ontbrand en de Florentijnen vallen in bosjes berouwvol voor zijn voeten. Maar Girolamo kan niet van zijn succes genieten. Zijn eigen sodomitische praktijken zitten hem steeds meer in de weg en de kijker leeft mee als hij zijn zorgen met zijn minnaar deelt. De aflevering eindigt met een cliffhanger: is dit het einde van een prille liefde?

Girolamo.Savonarola

Sandro blijft verdrietig achter in zijn atelier als Girolamo afscheid neemt met een laatste hartstochtelijke kus. De vierde aflevering draait echter niet om verdriet, maar om wraak. In ‘De leerling en de zweep’ zien we hoe Giovannino naar zijn meester toe komt en hem vertelt dat Girolamo probeerde hem te verleiden
in zijn cel. De jonge Giovannino weigerde, om Sandro te beschermen, maar de monnik nam er geen genoegen mee en verkrachtte hem. Hij toont zijn meester zijn door hemzelf tot bloedens toe geslagen billen. Huilend valt Sandro op zijn knieën en zweert zijn leerling te wreken. De belofte van een fantastische finale komt dichterbij als Sandro in gesluierde vermomming in de nacht verdwijnt.

In de laatste aflevering, ‘De hete hel’ komen we er dan eindelijk achter waarom Girolamo Savonarola echt moest sterven: we spotten zijn ex-minnaar hevig hijgend bij een piepklein luikje in een hoge deur. Hij krabbelt snel wat op een stukje papier en schuift dit  door het luikje, waar het aan andere kant met goedkeurend gemompel in ontvangst wordt genomen. Het gekrabbel blijft voor de kijker onbekend tot we zien hoe Girolamo, prevelend in zijn stenen cel, door de middeleeuwse carabinieri van zijn bed getild wordt. Hij fluistert de naam van de mooie schilder als hij hoort dat hij is aangegeven voor sodomie. De enige passende straf is  verbranding. Kippenvel is verzekerd bij de laatste beelden van een in zonlicht badend Florence, een rokerige lucht en Girolamo’s ijzingwekkende gegil. 

Neem je macaroni op schoot en schuif de pizza in de oven: dit wordt een liefdesverhaal waarvoor je aan de buis gekluisterd zult blijven. De nodige porties geweld en seks zullen niet uit de weg gegaan worden, maar dit alles teneinde een zo echt mogelijk beeld van de geschiedenis neer te zetten. Sit back and enjoy, terwijl een werveling van passie, schuld en verraad het einde inluidt van een door Gods Woord gedreven monnik.

sollicitatie2014sollicitatie2014

sollicitatie2014sollicitatie2014 Emma de Cort (23) studeert Geschiedenis aan de Radboud Universiteit Nijmegen  (MA Roma  Aeterna) maar laat momenteel haar liefde voor kunsthistorie de vrije loop in een stage voor het  RKD Nederlands Instituut voor Kunsthistorie. Alles  Italiaans is aan Emma besteed, maar in het  bijzonder toerisme ten tijde van het Fascisme, pizza calzone (niet alleen tijdens het Fascisme) en  vakanties naar Sicilië.

 

About the author:

Nieuwsbrief

Back to Top