Onze vrouw in Rome: De Fendi Fontein

Onze vrouw in Rome: De Fendi Fontein

Onze vrouw in Rome: De Fendi Fontein

Reacties uitgeschakeld voor Onze vrouw in Rome: De Fendi Fontein

Volgens de planning zal volgende maand de nieuw gerestaureerde Trevi fontein in Rome weer officieel toegankelijk zijn voor het publiek. Momenteel moeten de toeristen en de Romeinen het doen met doorzichtige glasplaten, een fontein zonder water en meters hoge steigers. Nu is het in Italië geen nieuw fenomeen om overal monumenten in de steigers te hebben staan, veel Romeinse monumenten hebben namelijk dringende werkzaamheden nodig. De laatste jaren is er echter wel een nieuwe trend te zien in het restaureren van de monumenten: grote Italiaanse bedrijven en  merken doneren geld voor de restauratie werkzaamheden. Door het doneren van geld voor de werkzaamheden mogen de bedrijven ook hun eigen reclamespandoeken ophangen op de steigers waarin de monumenten staan.

De restauratie van de Trevi fontein, die in de zomer van 2014 begon, wordt gesponsord door het Italiaanse modemerk Fendi. Andere monumenten die momenteel gerestaureerd worden volgens deze nieuwe trend zijn het Colosseum, mede mogelijk gemaakt door Diego Della Valle, de CEO van Tod’s een Italiaans schoenen huis, en de Spaanse Trappen, gesponsord door het sieraden merk Bulgari. Alle drie de merken hebben miljoenen euro’s in de restauraties gestoken (naar schatting kost de restauratie van de  Trevi fontein zo’n 2 miljoen euro en die van het Colosseum waarschijnlijk 25 miljoen). Naast de Trevi fontein heeft Fendi ook geld beschikbaar gesteld voor het opknappen van het Palazzo della Civiltà Italiana, een prestige bedrijf in de door Mussolini ontworpen wijk EUR van Rome. Zodra de restauratie is voltooid zal Fendi voor de komende 10 jaar van dit gebouw zijn hoofdkantoor maken. Dit laat ook meteen een deel van de redenen zien waarom deze bedrijven hun geld steken in het opknappen van de monumenten. Volgens de officiële statements van de merken doen zij dit voor het behoud van het cultureel erfgoed, wat ik als cultuur liefhebber en historica toejuich, maar het is niet misplaatst om te denken aan alle overgeleverde publiciteit

 

Trevi-under-construction

Zo heeft Bulgari twee grote advertenties op de steigers van de Spaanse Trappen geplakt, die daar dus al geruime tijd hangen. En dan nog alle mogelijke commerciële doeleinden waarvoor de monumenten gebruikt kunnen worden zodra deze weer volledig gerenoveerd zijn. Reclame spotjes met nachtelijke taferelen en dansende mensen in de Trevi fontein -het heeft eerder veel succes gehad, dus een tweede keer valt niet uit te sluiten.

Hoewel de commerciële kant van het verhaal niet iedereen zal bevallen, is het voor de Italiaanse overheid een welkome bijdrage aan het onderhoud van de monumenten. Zo was het ook het idee van de overheid om de bedrijven  gunsten voor de restauratie te vragen. Met het hoogste aantal Unesco werelderfgoed monumenten ter wereld, en dan nog alle monumenten die niet op de lijst staan, is het gemakkelijk voor te stellen dat Italië niet genoeg geld heeft voor al het onderhoud. De financiële bijdrage van deze sponsors wordt dan ook zeer op prijs gesteld. Zeker met de huidige crisis is het budget voor de monumentenzorg zwaar gekort.

De mening van de Italianen is verdeeld. Aan de ene kant vinden ze het goed dat er hulp wordt geboden bij het behoud van het nationaal erfgoed maar een deel is bang dat de commercialisering de monumenten gaat overheersen. Zo mag Tod de komende 15 jaar zijn logo op de toegangskaartjes van het Colosseum afbeelden. En met ongeveer 4 miljoen bezoekers per jaar is dat absoluut goede PR.

Cornalijn Meinders (22) is Geschiedenisstudent aan de Universiteit Leiden. Momenteel is zij bezig met een specialisatie in de richting van Oude Geschiedenis. Voor de periode augustus 2015 tot januari 2016 neemt zij deel aan het Erasmus programma en studeert momenteel aan de Università degli Studi di Roma “La Sapienza”.

 

About the author:

Back to Top