Onze vrouw in Rome: verschil moet er zijn

Jezelf onderdompelen in een andere cultuur geeft je de kans om te kijken naar andere gebruiken, normen en waarden. In mijn geval moest ik ook nog aan de andere gebruiken van een – voor mij – nieuwe universiteit wennen. Na vijf maanden te hebben gestudeerd aan een Italiaanse universiteit kan ik wel zeggen dat de verschillen nogal groot zijn en dat het wel wat aanpassingsvermogen eist om te wennen aan een andere (academische) cultuur.

Iets wat mij meteen opviel tijdens mijn eerste colleges, was dat niemand van de ongeveer 120 studenten gebruik maakten van een laptop. Iedereen zat ‘ouderwets’ klaar met pen en papier. Bij mijn colleges in Leiden gebruikt naar schatting ongeveer de helft van de studenten een laptop om aantekeningen te maken (of om hele andere dingen te doen). In Leiden raden mijn docenten het gebruik van een laptop tijdens de colleges af, omdat er bewezen is dat er minder onthouden wordt als er getypt wordt in plaats van geschreven. Maar dat er niemand van zo’n grote groep mensen gebruikt maakt van de technologie, vond ik nogal opvallend.

Maar de twee grootste verschillen zijn toch wel de manier waarop de tentamens worden afgenomen en de manier waarop cijfers worden vastgesteld. In de afgelopen drie en een half jaar heb ik in Leiden maar één mondeling tentamen gehad (en dit was voor Italiaanse taalvaardigheid). Op Italiaanse universiteiten worden echter bijna alle tentamens mondeling afgenomen. Aangezien ik zelf ook tentamens moest gaan maken in Rome schrok ik hier in eerste instantie wel van; nadat ik echter was bekomen van de schrik zag ik in dat het maken van mondelinge tentamens ook veel voordelen kan hebben.  In een gesprek kan je immers veel meer kwijt kan dan op papier en daardoor kan je ook beter uitweiden over je onderwerp. Daarnaast kan de docent het tentamen op jou aanpassen; mocht je iets niet weten dan kan er op een ander onderwerp worden overgegaan of dan kan de vraag anders geformuleerd worden zodat je mogelijk alsnog een antwoord kan verschaffen. Wel kun je je  afvragen of een mondeling tentamen niet veel subjectiever is dan een schriftelijk tentamen. Immers, niet iedereen maakt hetzelfde tentamen waardoor een persoon meer geluk kan hebben met de vragen dan iemand anders. Daarnaast lijkt het mij ook nog dat schriftelijke vaardigheden achterblijven op de mondelinge/presentatie vaardigheden. Ongeacht het feit dat bijna alle tentamens mondeling worden afgenomen, worden zowel de bachelor fase als de master fase nog steeds met een scriptie afgesloten.

Maar ook de becijfering werkt in Italië anders dan we in Nederland gewend zijn. Ik heb met meerdere Italiaanse studenten gesproken die hun scriptie hebben afgerond met een 110 e lode, het hoogst haalbare cijfer. Nu ken ik in Nederland echt geen studenten die een tien voor hun scriptie hebben gehaald. Naast deze scriptiecijfers worden er ook hogere cijfers dan in Nederland voor de tentamens  gegeven. Vaak genoeg zijn er studenten die 30 van de 30 punten behalen. De meerkeuzetoetsen daar gelaten, ken ik ook weinig mensen in Nederland die een tien voor hun tentamen halen. Mijn eerste reactie was dan ook dat een tien onhaalbaar is, je kan immers nooit iets inleveren dat perfect is. Maar de Italiaanse studenten met wie ik dit besproken heb vroegen zich juist af waarom wij een systeem hebben waarbij het hoogst mogelijke niet haalbaar is. Zij vroegen zich af of wij in Nederland gewoon veel strenger beoordeeld worden of zij juist te soepel. Het is ook wel vreemd dat wij een becijferingssysteem hebben waarbij beide uitersten op de schaal grote uitzonderingen zijn.

Er zijn dus redelijk wat verschillen te ontdekken tussen twee Europese universiteiten; verschillen in het systeem maar ook een verschil in de manier van colleges volgen. Hoewel ik zowel in Nederland als in Italië heb gestudeerd kan ik niet zeggen dat de ene manier beter dan de ander. Zoals eigenlijk voor ieder cultuurverschil geldt: het ligt eraan welke manier je gewend bent dat maakt welke manier beter werkt voor jou.

IMG_0780[1]Cornalijn Meinders (1992) is student Geschiedenis aan de Universiteit Leiden. Momenteel is zij bezig met een specialisatie in de richting van Oude Geschiedenis. Voor de periode augustus 2015 tot januari 2016 neemt zij deel aan het Erasmus programma en studeert momenteel aan de universiteit Università degli Studi di Roma “La Sapienza”.

Berichten gemaakt 1231

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven