Recensie | Adorned – The Fashionable Show (FOAM)

Mode en identiteit. Hoe vullen die twee elkaar aan? In Adorned The Fashionable Show onderzoeken veertien fotografen hoe we door middel van mode laten zien wie we zijn en waar we voor staan. De foto’s in de tentoonstelling in Fotografiemuseum Amsterdam (FOAM) vertellen niet alleen een verhaal over kleding, maar ook over politiek, diversiteit en ideaalbeelden. De tentoonstelling haakt aan bij actuele ontwikkelingen in de samenleving: de representatie van minderheden in de mode- en kunstwereld laat zien dat er een nieuw tijdperk is aangebroken, waarin iedereen wordt geaccepteerd.

Een nieuw model

De tentoonstelling kijkt kritisch naar de normen waaraan modellen zouden moeten voldoen. Het idee dat een model dun en lang zou moeten zijn is niet terug te zien in de tentoonstelling, iedereen kan model zijn en niemand wordt uitgesloten. Mensen van de LGBTQ+ gemeenschap krijgen een stem in het werk van Mohamad Abdouni. Hij fotografeerde zijn queer familie in Libanon, het land waar Abdouni vandaan komt. Abdouni heeft zijn de modellen van dichtbij gefotografeerd, waardoor een intieme relatie ontstaat tussen foto en beschouwer. Dit effect wordt versterkt door het rode licht dat hij in enkele foto’s heeft gebruikt.

Andrea, 2019 © Mohamad Abdouni courtesy of the artist

Omdat Abdouni weinig inspiratie kon halen uit de cultuur van het Midden-Oosten voor het fotograferen van de queer gemeenschap, keek hij naar het Westen. Hij liet zich inspireren door de renaissance, wat duidelijk terug te zien is in de foto’s. Zo lijkt de vrouw, gekleed in een glanzende jas een soort heilige te zijn, met een krans van witte bloemen rond haar hoofd. De halfnaakte vrouw, rood verlicht en met slechts een doek over haar schoot, doet denken aan een Venus-figuur.

Niet alleen Abdouni kijkt naar de Westerse iconografie voor inspiratie. Ook Justin Dingwall, een Zuid-Afrikaans fotograaf maakt foto’s met iconografisch thema’s. In de serie Albus, waarvan drie werken te zien zijn in de tentoonstelling, werkt Dingwall met een Afrikaans albino model. De witte kleur van de huid laat hij contrasteren met kleuren als zwart en rood. In het werk MOB I is het model van de zijkant gefotografeerd tegen een witte achtergrond. Rond zijn bovenlichaam en hoofd bevindt zich een zwerm vlinders, die is neergestreken op zijn huid. Hoewel de esthetische compositie gestileerd is opgesteld, maken de witte huid en de vlinders de foto juist teder.

Mob I, from the series Albus © Justin Dingwall courtesy of the artist

Aandacht voor mannen

Telkens weer wordt er nadruk gelegd op modellen die niet aan de door de mode-industrie bepaalde normen zouden voldoen. Hiertoe behoren ook vluchtelingen. De Franse kunstenaars Ambroise Tézenas en Frédéric Delangle geven hen een podium in hun serie Sneakers like Jay-Z.  De twee fotografen zijn begonnen foto’s te maken van jonge vluchtelingen die naar Frankrijk kwamen en in een opvang kleding uitzoeken. Elke foto in de serie is voorzien van een kort verhaal. Daarin vertellen de mannen wat ze aan hebben en waarom ze specifiek voor die kledingstukken hebben gekozen. De teksten maken de foto’s persoonlijker en zelfs confronterend: de mannen vertellen immers niet alleen over de kleding, maar ook over hun thuisland, waar ze uit gevlucht zijn.

Untitled, from the series Boys of Hong Kong, 2018 © Alexandra Leese/ courtesy of the artist

Ook in de foto’s van de Nederlandse fotograaf Caspar Kolfi spelen mannen de hoofdrol. Net zoals bij de foto’s van de vluchtelingen laat Kolfi de kwetsbare kant van mannen zien. Hij doorbreekt hiermee een andere norm, omdat mannen meestal als sterk en zelfverzekerd worden afgebeeld. De jonge mannen in de serie Dreams and Reveries of a Quiet Man van Kolfi lijken zich niet bewust van zichzelf en kijken niet altijd in de camera, wat natuurlijke en speelse foto’s oplevert. Kleding komt in de serie van Kolfi nauwelijks voor. Hij legt minder de nadruk op de uiting door middel van kleding en meer op het model zelf. Hierdoor vallen de foto’s eigenlijk buiten het thema van de tentoonstelling, het opdoffen met kleren om te laten zien wie je bent. Kolfi’s foto’s laten zien hoezeer het beeld van de man in de fotografie is veranderd door de tijd heen.

Untitled, from the series Family Work, 2018 © Hadar Pitchon/ courtesy of the artist

Wenteling

De verscheidenheid aan modellen en fotografie-stijlen in de tentoonstelling geven een kleurrijk en dynamisch beeld van de ‘nieuwe’ modefotografie die zich aan het ontwikkelen is. Vaak is het even zoeken welke foto’s bij welke kunstenaar horen. Dit komt ook doordat de titels van de foto’s niet zijn aangegeven. Hierdoor krijg je soms het gevoel dat je door een tentoonstelling met willekeurig opgehangen werken loopt. Dat de tentoonstelling niet heel strak is opgezet stoort echter niet veel. De meeste werken spreken immers voor zich. Zelfs zonder het lezen van de informatiebordjes laten de foto’s zien dat er een wenteling aan de gang is in de mode-fotografie.

Door Maaike Abma.

De tentoonstelling Adorned The Fashionable Show is nog tot 11 maart 2020 in het Fotografiemuseum Amsterdam (FOAM) te zien.

Maaike Abma studeert Kunstgeschiedenis aan de Universtiteit van Amsterdam. Ze zit in haar tweede jaar en heeft de minor Museumstudies gevolgd. Als ze haar bachelor heeft afgerond wil ze de master Curating Art and Cultures gaan volgen.