Recensie | Netflix – The Crown

De vorige seizoenen van de Netflix-serie The Crown vielen goed in de smaak, bij zowel het publiek als recensenten. De serie over het leven van het Britse koningshuis is, volgens een bericht uit de Sunday Express, zelfs populair bij The Queen zelf – ze heeft in ieder geval het hele eerste seizoen gekeken. In het nieuwe seizoen, dat 17 november verscheen, is de cast vrijwel compleet vervangen om het verhaal van de oudere Elizabeth te kunnen vertellen. De verwachtingen van seizoen 3 zijn hoog, maar kan de serie hier aan voldoen?

Cast

Het is eerst wat onwennig om de nieuwe Elizabeth en Philip te zien, maar al snel blijkt dat de nieuwe acteurs geknipt zijn voor hun rollen. Elizabeth wordt gespeeld door Olivia Colman, die onlangs nog de Oscar voor Beste Actrice won voor haar rol als Queen Anne in The Favourite. Colman heeft dus ervaring met het spelen van een koningin, al zijn de verschillen tussen Anne en Elizabeth nogal groot. Ook Helen Bonham Carter, die Princess Margaret speelt, heeft al eerder een lid van het koninklijk huis vertolkt – in The King’s Speech speelde zij Elizabeth. Verder wordt Prince Philip gespeeld door Tobias Menzies, bekend van onder meer Outlander. Met zoveel gerenommeerde acteurs heeft dit seizoen van The Crown meteen een stap in de goede richting gezet.

Opbouw

Elke aflevering zet één gebeurtenis centraal, maar alle afleveringen samen hebben The Queen als rode draad. Dit maakt dat elke individuele aflevering belangrijk is, maar tegelijkertijd helpt om het grotere verhaal te vertellen. Ondanks dat dit wellicht wat ingewikkeld klinkt is dit heel soepel gedaan – als kijker merk je er eigenlijk niets van. Dit deden de vorige seizoenen ook, en in seizoen 3 blijft deze formule ijzersterk. Wat seizoen 3 bovendien bijzonder maakt, is dat elke aflevering een andere emotionele lading heeft. Aflevering drie brengt bijvoorbeeld de verschrikkelijke Ramp van Aberfan in beeld, en hoe de koninklijke familie hiermee omgaat. De volgende aflevering gaat over Princess Alice en de documentaire die de familie probeert te maken, en heeft daarmee een ander, ietwat luchtiger, karakter. Die afwisseling maakt het bingewatchen van The Crown erg verleidelijk.

Historisch

Het is lastig om te beoordelen hoe historisch accuraat deze serie is. The Crown wil graag gezien worden als de serie die hét leven van The Royals vertelt, en heeft veel tijd gestoken in het ontwerpen van de juiste kostuums, het leren van de accenten en het perfectioneren van de omgangsvormen met de koningin (om maar een paar voorbeelden te noemen). Omdat de makers alles zo precies mogelijk hebben nagebootst word je binnen de eerste minuten al meegenomen naar het koningshuis in de vorige eeuw. Ook noemenswaardig is dat de serie aan het eind van een aflevering soms uitlegt hoe een probleem zich verder ontwikkelde, hoe wordt teruggekeken op een bepaalde gebeurtenis, of hoe de koningin nu over iets denkt.

Ondanks de pogingen van de seriemakers om zo historisch accuraat mogelijk te zijn, weten we in feite weinig over het privéleven van de koningin. Daardoor moet de serie veel open plekken invullen. Ook het feit dat zij nog leeft moet ongetwijfeld een rol hebben gespeeld in wat de serie kan vertonen. Het is dus onvermijdelijk dat The Crown aannames en een mate van creatieve vrijheid nodig heeft. Deze ingewikkelde tweedeling maakt dat experts zich ergeren aan de dingen die de serie overdrijft, terwijl het publiek denkt het koninklijk huis nu echt te kennen.

Voor ieder wat wils

The Crown is een geweldig goede serie, en bevat voor ieder wat wils. Voor fans van Downton Abbey en andere ‘klassieke’ Britse kostuumdrama’s is er genoeg drama, Britse accenten en mooie kostuums, terwijl liefhebbers van politiek zullen smullen van de interessante politieke context. Daarbij is het opvallend dat The Crown niet alleen over Groot-Brittannië vertelt, maar ook de grotere politieke situaties in de wereld laat zien. De verwachtingen die de eerste twee seizoenen schiepen, zijn ook in het derde seizoen meer dan waargemaakt.

Seizoen 3 van The Crown is nu beschikbaar op Netflix.

Door Inge Kleefman.

Netflix Original: The Crown, seizoen 3 (2019).
Regie: Peter Morgan
Met o.a.: Olivia Colman, Tobias Menzies, Helena Bonham Carter

Inge Kleefman (1999) behaalde eerst een propedeuse journalistiek op hogeschool Windesheim en is daarna begonnen aan een studie geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam, waar ze nu in haar tweede studiejaar zit.