Recensie: The last Kingdom. Brits Viking-drama laveert tussen knulligheid en charme.

Een felle wind steekt op. Je werpt een blik op de horizon en ziet dat de kust door wapperende zeilen wordt overspoeld. Opeens springen honderden schuimbekkende krijgers met glimmende helmen schreeuwend door de branding. Ze rennen als een woedende kluwen het strand op, in de richting van een houten fort dat boven de duinen uittorent. Het geluid van de strijd vervormt op een afstand. In de verte hoor je de harde, ritmische klanken van een botsing tussen twee beschavingen.

Groot-Brittannië heeft altijd vertrouwd op haar natuurlijke verdedigingslinies om ongewenste gasten buiten de deur te houden. De gerafelde Britse kustlijn ligt altijd klaar om de aankomst van would-be veroveraars te bemoeilijken. Toch knarste het zand op de Britse stranden door de eeuwen heen onder de laarzen van een scala aan binnendringers. In de 8e en 9e eeuw bedachten een aantal Scandinavische zeevaarders, die druk bezig waren al het goud en zilver uit de Britse kloosters te roven, dat het ook wel leuk zou zijn om zich een paar stukjes sappige Engelse landbouwgrond toe te eigenen.

De avonturen van Uhtred
De serie The Last Kingdom, die door het Britse Carnival Films gemaakt wordt, richt zich op de bittere tegenstand die het koninkrijk Wessex tegen de Vikingen bood, nadat alle Oostelijke koninkrijken als luciferhoutjes onder de druk van de invasie waren bezweken.

We volgen de avonturen van Uhtred, de zoon van een Saksische edelman, die na de (natuurlijk gewelddadige) dood van zijn familie, door Vikingen wordt opgevoed. Een Viking-leider neemt Uhtred in huis en de jongen groeit op als een volwaardig lid van de familie. Als zijn stiefvader door machtswellustige concurrenten uit de weg geruimd wordt, besluit Uhtred te proberen zijn Saksische erfdeel op te eisen. Als nep-Deen is Uhtred uitermate waardevol voor de in het nauw gedreven Angelsaksische koning Alfred, die onze held kan helpen om zijn claim als Saksische edelman te verzilveren. Tegelijkertijd staat Uhtred met een half been in zijn leven als Viking en kan hij zijn oude vrienden en heidense religie niet loslaten.

Minder ostentatief
De spannende historische periode werd in de serie Vikings al vanuit het perspectief van de Noorse roverhoofdman Ragnar lodbrock in beeld gebracht. Wat The Last Kingdom van Vikings onderscheidt is de manier waarop het verhaal van de serie in de historische en culturele achtergrond van het conflict wordt ingebed. Vikings brengt een aantal belangrijke gebruiken van de Vikingen heel levendig in beeld, maar The Last Kingdom verankert Uhtred ’s lotgevallen vanaf de eerste minuut in de cultuurverschillen tussen de Christelijke Saksen en de Scandinavische indringers. De manier waarop de gebruiken van zowel de Vikingen als de Saksen met het verhaal van de The Last Kingdom zijn verworven, maakt de uitbeelding ervan een stuk minder ostentatief dan bij Vikings het geval is.

De inval van de Vikingen waarmee de serie begint, wordt direct in de grotere context van het verhaal geplaatst. Er ontstaat meteen een gevoel van urgentie, dreiging en diepgang. De kijker krijgt het gevoel dat onder de daden van verschillende karakters een brede kluwen persoonlijke, culturele en religieuze factoren en beweegredenen verscholen ligt. De serie neemt gelukkig vaak de tijd om deze beweegredenen toe te lichten. Er wordt gepraat over wat er gebeurt, uitgelegd waaróm er moet worden gevochten. De Vikingen gaan om een kampvuur zitten en bespreken voor de verovering van Groot Brittannië. De Saksische koning Alfred neemt af en toe even een moment om zijn noeste intriges te verduidelijken. Hierdoor krijgt de kijker het gevoel zich in het epicentrum van een wervelende strijd tussen twee beschavingen te vinden.

Generieke berenvelletjes
Je zou de The Last Kingdom kunnen verwijten in te willen spelen op de behoefte van Vikings fans om cultureel verantwoord naar onderbroekenmodellen te kunnen kijken. In deze serie zien de meeste Vikingen er echter meer uit als middelbare leden van een provinciaalse club voor Harley-Davidson eigenaren die tijdens happy hour onder valse voorwendselen uit het Hardrockcafé de set op zijn gesleurd. In Vikings is er duidelijk meer aandacht besteed aan op maat gemaakte kostuums dan in The Last Kingdom, waar wel érg veel van de arme Denen zich met generieke berenvelletjes moeten behelpen. Ook ziet de tweede serie ziet er een stuk  minder fotorealistisch en filmisch uit.

Deze kleine gebreken worden echter ruimschoots gecompenseerd door The Last Kingdom’s geestige, scherpe dialoog en het feit dat de serie over een aantal formidabele acteurs kan beschikken. Mijn hart maakte een sprongetje toen ik onder een massa gezicht tatoeages de gelaatstrekken van Rutger Hauer (Soldaat van Oranje, Blade Runner) ontwaarde, wiens rol als Viking opa als een nieuw hoogtepunt van zijn lange carrière mag gelden. Het sterke optreden van acteurs zoals David Dawson (Ripper Street) als koning Alfred en Ian Hart (Harry Potter and the Sorcerer’s Stone) als de priester Beocca, die Uhtred op het rechte pad probeert te houden, zorgen ervoor dat The Last Kingdom niet blijft hangen op het niveau van de halve klucht waar de hoofdpersoon vaak in verwikkelt dreigt te raken.

Wie over The Last Kingdom’s kleine schoonheidsfoutjes heen kan kijken, wacht een ongelofelijk vermakelijke historische show die op typisch Britse wijze tussen knulligheid en charme weet te laveren. Dat de serie is gebaseerd op een boekenreeks van de Britse auteur Bernard Cornwell, die ook de Sharpe’s Rifles boeken en films (met Sean Bean) het licht deed zien, zorgt voor een gevaarlijke combinatie waar veel liefhebbers van historische fictie zich in zullen kunnen verliezen.

Lees voor meer historische achtergrond bij de The Last Kingdom het artikel van Tim Wachelder. Eerder recenseerde Chloé Vondenhoff de serie Vikings al voor Jonge Historici.

Door Titus van de Kerke

Titus van de Kerke (199titusfoto1) schreef tijdens zijn bachelor geschiedenis op de Universiteit Van Amsterdam een scriptie over de oprichting van de eerste Nederlandse veiligheidsdienst en studeert sinds september Intelligence studies and international history in Wales.

Berichten gemaakt 1230