Scriptie: Pim Schievink, Connecties, identiteit en Egyptische religie in Athene

Scriptie: Pim Schievink, Connecties, identiteit en Egyptische religie in Athene

Scriptie: Pim Schievink, Connecties, identiteit en Egyptische religie in Athene

1 reactie op Scriptie: Pim Schievink, Connecties, identiteit en Egyptische religie in Athene

EERST DE LONGREAD LEZEN? DEZE VIND JE HIER.

In de vierde eeuw v.Chr. worden twee heiligdommen gebouwd voor Egyptische goden in Athene: één voor Ammon en één voor Isis. Traditioneel wordt als verklaring geven dat het via handelsnetwerken en om economische redenen gebeurde. Een culturele invalshoek brengt echter belangrijke aanvullingen, met behulp van netwerktheorie. Naast de economische netwerken, zijn culturele netwerken in mythen en verhalen van Herodotus te vinden. Identificatie in mythologie en religie is opvallend in het geval van de Grieken en Egypte. Die identificatie bevorderde de integratie van de uitheemse cultussen in het Oude Griekenland. Code-switching, het wisselen van identiteit op basis van de sociale context, is toegepast op religieus ritueel. Bij het offeren aan de Griekse goden bezat een persoon een Griekse identiteit, terwijl bij het offeren aan de Egyptische goden dit een Egyptische identiteit was. Het wisselen van identiteit op basis van de religie waarop een persoon op dat moment participeerde, biedt een verklaring voor het functioneren van deze cultussen in Athene. Het ondermijnt daardoor namelijk niet de polis, want de ene identiteit sluit de ander niet uit. Voor de integratie van de cultussen in Athene is gekeken naar verschillende aspecten. Geld, feesten in de religieuze kalender en wie er participeerden binnen de cultus zijn allemaal aspecten die aantonen in hoeverre de cultussen geïntegreerd zijn in de Atheense samenleving. Voor Ammon zijn expliciete referenties aan Atheense leden te vinden, terwijl voor Isis enkel interesse te zien is. In deze scriptie is een zo compleet mogelijk beeld gevormd over de Ammon- en Isiscultus. De nieuwe invalshoek door middel van culturele netwerken vult de economische verklaring aan, maar zijn beiden belangrijk.

About the author:

1 Comment

Nieuwsbrief

Back to Top