Scriptie: Rowan van der Stelt, de invloed van het universitaire onderwijs op de kennis van geschiedenisstudenten over het Nederlandse slavernijverleden

Scriptie: Rowan van der Stelt, de invloed van het universitaire onderwijs op de kennis van geschiedenisstudenten over het Nederlandse slavernijverleden

Scriptie: Rowan van der Stelt, de invloed van het universitaire onderwijs op de kennis van geschiedenisstudenten over het Nederlandse slavernijverleden

Reacties uitgeschakeld voor Scriptie: Rowan van der Stelt, de invloed van het universitaire onderwijs op de kennis van geschiedenisstudenten over het Nederlandse slavernijverleden

EERST DE LONGREAD LEZEN? DEZE VIND JE HIER.

Het Nederlandse slavernijverleden is een verleden dat nog steeds leeft in Nederland en terugkomt in verschillende actuele debatten. Een belangrijk onderdeel van deze debatten is de discussie over de behandeling van het Nederlandse slavernijverleden in het basis- en voortgezet onderwijs. Universiteiten komen niet aan bod in dit debat en dit is opmerkelijk, omdat universitaire geschiedenisstudenten onder andere toekomstige historici zijn die verder historisch onderzoek gaan doen en docenten worden op Nederlandse scholen. Zij dragen dus bij aan de historiografie en actuele debatten en kunnen nieuwe inzichten verwerken in schoolboeken of lessen op scholen. De centrale vraag in mijn onderzoek is dan ook hoe de bacheloropleiding Geschiedenis aan Nederlandse universiteiten in de periode van 2010 tot 2016 de kennis van geschiedenisstudenten over het Nederlandse slavernijverleden beïnvloed heeft. De kern van de scriptie is de literatuuranalyse van schoolboeken en aanvullende literatuur van de vakken Wereldgeschiedenis, Vroegmoderne Geschiedenis, Economische & Sociale Geschiedenis en Nederlandse Geschiedenis op zes verschillende Nederlandse universiteiten samen met een enquête onder vierhonderd geschiedenisstudenten.

 

 

PDF print hardcover book

About the author:

Back to Top