Alumni aan het woord | Van historicus tot brandweer

De meeste mensen denken dat een studie Geschiedenis je vastprikt op een baan achter het bureau, voor het digitale schoolbord of tussen de archiefkasten. Dat is niet altijd het geval. Ik werk in een wereld vol met zware gereedschappen, commandostructuren, opschalings-methoden, passie en vooral veel prettige collega’s. Een wereld die gekenmerkt wordt door split second beslissingen, door humor, maar ook door veel verdrietige momenten. Het ene moment eet ik rustig mijn avondeten op de kazerne, om vervolgens vijf minuten later een woningbrand te bestrijden. Ik heb het over werken bij de brandweer.

Drukke periode

Even een stukje terug. Toen ik in september 2012 begon aan mijn bachelor geschiedenis in Utrecht dacht ik niet meteen aan de brandweer als toekomstige werkgever. Hoewel ik al van jongs af aan bij de brandweer wilde werken, was de wens om mij te verdiepen in geschiedenis minstens zo sterk. De algemene kennis, de manier van schrijven en het ongedwongen karakter van de historici die ik kende vond ik maar wat bewonderenswaardig. Dat wilde ik ook. Het argument dat je als historicus breed zou worden opgeleid voor tal van functies trok mij uiteindelijk over de streep. De brandweer besloot ik op de lange baan te schuiven. Het liep anders.

Mijn wens om bij de brandweer te werken verdween namelijk niet met de jaren. Sterker nog, de drang om met mijn handen in plaats van met mijn hoofd te werken werd steeds groter. Dit leidde ertoe dat ik mezelf aanmeldde bij de vrijwillige brandweer in Zuilen (Utrecht), waar ik na een avondopleiding van twee jaar als volleerd brandweerman werd aangesteld. Deze combinatie van studeren en werken bij de brandweer smaakte naar meer. Eind 2015 ronde ik mijn studie geschiedenis af en wist ik een stageplek te bemachtigen bij Brandweer Nederland, de branchevereniging van de brandweer. Wat volgde was een stageperiode van een half jaar en vervolgens een aanstelling als beleidsmedewerker. Parallel aan dit werk deed ik een deeltijd master bestuurskunde in Amsterdam én werkte ik nog steeds bij de brandweer in Zuilen. Een drukke periode dus.

In september 2018 werd ik uiteindelijk – na een intensief selectietraject – toegelaten tot de voltijd officiersopleiding. Samen met twintig anderen volg ik nu theoretisch en praktisch onderwijs. Het doel? Ons klaarstomen voor een leidinggevende functie binnen de brandweer. Niet alleen wordt ons geleerd hoe je meerdere brandweereenheden op straat aanstuurt om zo efficiënt en effectief mogelijk een incident te bestrijden, beter bekend als de warme kant van het beroep. Ook is er aandacht voor projectmatig werken, persoonlijke ontwikkeling en een breed scala aan andere vaardigheden die je nodig hebt voor de ‘koude kant’, oftewel al het werk dat niet te maken heeft met het bestrijden van incidenten.

Historische vaardigheden

Hoewel ik nu in het staartje van de opleiding zit, kan ik met overtuigen zeggen dat ik nog elke dag terugval op mijn “historische vaardigheden”. Het meeste profijt heb ik van het analyseren, schrijven en overzicht bewaren. Wanneer je namelijk bij een incident staat moet je snel veel informatie kunnen interpreteren, verwerken en verifiëren. Stel je voor: je staat bij een ongeluk met meerdere voertuigen en een vrachtwagen met tankoplegger. Uit deze tank lekt een gevaarlijke stof die richting de slachtoffers loopt die je nog moet bevrijden uit het voertuig. Het is dan jouw taak om snel te achterhalen om welke stof het gaat, welke gevaarlijke eigenschappen deze heeft en of jij je collega’s enigszins veilig hun werk kunt laten doen. Uit alle ondersteunende middelen die je tot je beschikking hebt zal je snel de informatie moeten interpreteren, verwerken en prioriteren. Kortom, je moet aan de bak.

Hopen of een goede afloop is dan geen strategie, je hoofd koel houden en logisch na blijven denken wel. Nu wil ik niet betogen dat dit allemaal vaardigheden zijn die terugkomen in een studie geschiedenis, maar het fundament hiervoor wordt er wel gelegd. Vanuit dat fundament bouw je verder in de officiersopleiding.

Terugkijkend zou ik geen andere studie hebben gekozen. Geschiedenis heeft mij veel gebracht en stelt mij in staat om mijn werk effectief uit te voeren. Ik weet wat ik als persoon aan kan en hoe ik straks kan helpen om een positief verschil te maken als anderen mijn hulp nodig hebben. Een studie Geschiedenis is lang zo gek nog niet.

Door Ferdi Verhulst.


Meer weten over de voltijd officiersopleiding? In september 2020 straat een nieuwe lichting, de werving hiervoor start begin 2020. Kijk op www.brandweerofficier.nl voor meer informatie over de opleiding.

Posts created 993

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven