Anne Pagan | Vrouwen in het geschiedenisonderwijs – Een praktijkonderzoek naar het effect op het denken van de leerling

Samenvatting

Hoewel de tien tijdvakken en de canon ontwikkeld zijn om het geschiedenisonderwijs te verbeteren hebben beide lesstofbeschrijvingen de afgelopen jaren al heel wat kritiek ontvangen. Naast de kritiek van Tuithof viel het historici en politici op dat er weinig vrouwen terug zijn te vinden in het curriculum. Uiteraard valt niet te ontkennen dat mannen in het verleden meer macht hadden, maar dat betekent niet dat vrouwen geen rol hebben gespeeld in de geschiedenis. Vrouwen zoals Livia Drusilla, Elizabeth I en Emmeline Pankhurst, om maar even drie vrouwen te noemen, hebben wel degelijk hun stempel gedrukt op de geschiedenis. Met het oog op burgerschapsonderwijs met als doel om leerlingen in het kader van socialisering klaar te stomen voor (huidige) maatschappelijke debatten, kan worden afgevraagd of de leerlingen zonder de kennis van vrouwen zich hier wel volledig in kunnen mengen. Geschiedenisonderwijs dat eenzijdig aandacht schenkt aan mannen en de positie van vrouwen onderbelicht laat, bereidt leerlingen dus onvoldoende voor op de samenleving.

Dit onderzoek kijkt wat het effect is van het denken van leerlingen over de rol van vrouwen in de geschiedenis zodra zij lessen krijgen waar vrouwen meer prominent besproken worden.


Anne Pagan studeerde moderne geschiedenis aan de University of East Anglia in Norwich, Engeland. Haar MA-scriptie schreef ze over de veranderende mentaliteit rondom seksualiteit en seksuele voorlichting in Nederland tussen 1960-2001. Anne geeft les op de middelbare school en vanaf volgend jaar gaat ze lesgeven op Bonaire.

Berichten gemaakt 1235

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven