Een analyse van de Bijbelse femme fatale aan de hand van drie verschillende schilderijen
Samenvatting
Eva, uit het Bijbelse verhaal van Adam & Eva, is misschien wel de bekendste gevaarlijke vrouw uit de geschiedenis. Haar vermeende onbetrouwbare karakter werd in de negentiende eeuw regelmatig afgebeeld samen met haar aantrekkingskracht. Zo beeldde de schilder en beeldhouwer Franz von Stuck haar in 1893 af met een ontbloot bovenlichaam en een slang in haar nek. Zij is het prototype van de femme fatale, een gevaarlijke, kwaadaardige vrouw die haar aantrekkingskracht gebruikt om mannen te verleiden. Gedurende het laatste kwart van de negentiende eeuw – ook wel het fin de siècle genaamd – ontstond er een toename in het afbeelden van de femme fatale in de Europese kunst en literatuur. In dit paper worden drie kunstwerken uit deze periode geanalyseerd waarin een Bijbelse vrouw wordt afgebeeld als femme fatale. Naast Eva passeren ook Judith en Delila de revue. De kunstenaars van deze werken leken vooral aan het publiek te willen vertellen hoe knappe, verleidelijke vrouwen, vooral een gevaar en bedreiging voor de zo veranderende samenleving vormden.
Geïnteresseerd geraakt en wil je meer lezen? Het volledige paper is hier op deze pagina te lezen.
Anna Heleen Overzet (Groningen, 2001) studeert Geschiedenis (BA) aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar interesses liggen voornamelijk bij de cultuurgeschiedenis, kunstgeschiedenis en filosofie van de (vroeg) moderne periode.