Gamerecensie | Ghost of Tsushima

In 1274 veroverde het Mongoolse Rijk de Japanse eilandengroep Tsushima. Deze eilandengroep, liggend tussen Korea en Japan, moest dienen als een uitvalsbasis voor de verovering van de Japanse hoofdeilanden. Hoewel het Mongoolse Rijk in de dertiende eeuw onverslaanbaar leek, lukte het de Mongolen nooit om Japan te veroveren. Zowel de invasie in 1274 als die in 1281 werden afgeslagen door een tyfoon die kamikaze (goddelijke storm) wordt genoemd.

Ghost of Tsushima neemt een loopje met de geschiedenis. Het spel verhaalt over een alternatieve versie van de eerste invasie. We spelen als Jin, een samoerai van de clan Sakai. Wanneer de Mongoolse legers landden in Komoda Beach, blijken de samoerai niet bestand tegen hun aanval. Jin weet de slachting te overleven, hoewel de Mongolen hem dood wanen. Schijnbaar opgestaan uit de dood zal hij er alles aan doen om Tsushima te bevrijden van de Mongoolse tirannie.

De legende van de geest

Het centrale thema van Ghost of Tsushima is de interne strijd in Jin, die moet kiezen tussen het volgen van de samoerai code (bushidō: weg van de krijger) en het adapteren van nieuwe (en voor samoerai oneervolle) manieren van vechten. Krijgers die deze oneervolle manier van vechten aanhangen komen erg overeen met wat we nu shinobi noemen. In het Westen zal men meer bekend zijn met het woord ninja, wat grofweg hetzelfde betekent.

In het begin van de game vecht Jin als samoerai, wat betekent dat hij vijanden direct aanvalt. Als je bijvoorbeeld rondreist in de buurt van een vijandelijke patrouille krijg je de optie om de vijand te roepen en een stand-off af te dwingen. Ook als je bezette dorpen aanvalt loopt Jin gewoon naar de voordeur en roept hij de vijand. Het eervolle hieraan is dat je de tegenstander in de ogen kan kijken en dat je hem respecteert. Je hebt als speler zelfs de optie om te buigen voor de vijanden die je net hebt afgeslacht.

Een onsen in het maanlicht.

Jin komt er steeds meer achter dat hij de Mongolen niet kan verslaan als hij vast blijft houden aan de samoerai code. De Mongolen vechten vals en oneervol. Om ze aan te kunnen moet Jin deze tactieken tegen hen gebruiken. Als speler kun je er dan ook voor kiezen om als samoerai de voordeur in te trappen of als een ninja sneaky via een zijingang naar binnen te sluipen en je vijanden geruisloos uit te schakelen. Door deze acties wordt Jin een levende legende en de bewoners noemen hem dan ook De Geest.

Vastberaden storm in een prachtige wereld

Aan het begin van de game is Jin al een ervaren krijger, maar in de loop van het verhaal leert hij zoveel nieuwe manieren van vechten dat hij niet te stoppen is. Je gaat je vijanden te lijf met samoerai vechtstijlen, legendarische aanvallen, werpmessen, gifdarts, explosieve pijlen en meer. Als je al deze technieken samen gebruikt heb je de kans dat je vijanden omvallen of gewoon wegrennen. Verreweg het coolste vond ik de vechtstijl die verbonden is aan De Geest. Wanneer je deze activeert vallen je vijanden automatisch om of verstijven ze van angst. Dit maakt dat je je echt onoverwinnelijk voelt.

Een samoerai versus samoerai gevecht.

Naast de goed uitgewerkte actie is de wereld van Tsushima prachtig. Regelmatig stopte ik in de wereld om van de omgeving te genieten. Ik denk dat ik nog nooit zo vaak in foto modus heb gezeten. De game is ontzettend stijlvol, bijvoorbeeld in de windstromen. In Ghost volg je geen minimap naar je bestemming, maar de wind. Dit helpt om je volledig in de ervaring te houden en het is een goed antwoord op aspecten die inmiddels té gamey aanvoelen. Ten slotte werkt de stijl door in de samoerai versus samoerai gevechten. Deze gevechten vinden plaats in prachtige locaties en voelen aan alsof je je in een goed geschoten film bevindt.

Japanse geschiedenis

Ghost of Tsushima is de go-to game is als het gaat om samoerais. De gameplay is leuk en goed uitgedacht, en daarnaast begeef je je in een prachtige wereld die vraagt om gefotografeerd te worden. Sucker Punch Productions, de ontwikkelaar van de game, heeft ervoor gekozen om af te wijken van het verleden. De kamikaze van 1274 komt wél voor in het spel, alleen gaan de Mongolen niet door de storm ten onder, maar door toedoen van Jin en zijn bondgenoten. Je zou dus kunnen zeggen dat in deze versie van het verleden Jin en zijn bondgenoten de goddelijke storm zijn.

Persoonlijk heb ik niet zoveel moeite met historische afwijkingen. Vaak zie je dat ontwikkelaars geïnspireerd worden door het verleden en er vervolgens hun eigen creatieve draai aan geven. Ik kan dat alleen maar toejuichen, want anders hadden we waarschijnlijk geen vette samoerai epic gehad op de eilanden van Tsushima. In het echt zijn namelijk alle samoerai van Tsushima omgekomen tijdens de landing van de Mongolen. Als je een liefhebber bent van Japanse geschiedenis is de game een absolute aanrader.

Door Marcel Keurentjes.


Sucker Punch Productions, Ghosts of Tsushima (2020)
Platform: Playstation 4.


Marcel Keurentjes (1995) volgt de master Colonial and Global History aan de Universiteit van Leiden. Binnen zijn master specialiseert hij zich in de geschiedenis en ontwikkeling van landen in de Niet-Westerse wereld. Hij is vooral gefascineerd door veranderingsprocessen binnen Niet-Westerse landen die ontstonden door eeuwen van contact, samenwerking en conflict tussen de kolonisten en de inheemse bevolking.

Berichten gemaakt 1235

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven