Warhammer (Total War)

Gamerecensie | Total war: Warhammer III

Op 17 februari kwam alweer het derde deel van de geliefde Total War: Warhammer serie uit. Total War games zijn strategiegames die zowel gebruik maken van turn-based strategy (TBS) als van real-time strategy (RTS) gameplay elementen. In TBS speel je de game in beurten, in RTS speel je de game in real-time, al kan je de tijd via een pauzeknop wel stilzetten. Op de campaign map speel je in TBS en bouw je je rijk, voer je diplomatie, beweeg je je legers et cetera. Op het slagveld speel je in RTS en bestuur je soms wel duizenden soldaten tegelijkertijd. Total War: Warhammer is een dark fantasy game die losjes gebaseerd is op de middeleeuwen en de vroegmoderne tijd. In popculturele uitingen als videogames, literatuur en films worden die periodes wel vaker als inspiratie gebruikt om een dark fantasy wereld te bouwen. Denk bijvoorbeeld aan The Lord of the Rings, maar ook recentere uitingen als Shadow and Bone. In Warhammer III zie je dat bijvoorbeeld terug in de landen, bouwwerken en het type soldaten dat de spelers kunnen inzetten. Je hebt bijvoorbeeld Grand Cathay, dat een representatie is van het Keizerlijke China tijdens de Ming Dynasty (1368-1644).

Simpel gezegd heb je twee dimensies in de game: de oude wereld, waar jij je in bevindt, en de vijf werelden van de Gods of Chaos. Dat zijn de werelden waar de demonen zich in bevinden. Het verhaal van de game is dat een god stervend en gevangen is in de vijfde demonische wereld. Je moet als speler toegang krijgen tot de eerste vier werelden en daar zogeheten zielen bemachtigen. Die zielen geven je toegang tot de vijfde wereld, waar de god zich bevindt. Het doel is het vinden van deze god.

Een aanval van mijn troepen ondersteund door raketten (screenshot van de auteur)

Boeiende tuturial

Wat deze Total War game ook boeiend maakt, is dat het een leuke tutorial biedt die je alle mechanics van het spel uitlegt. In het verleden hebben Total War gamesmoeite gehad om aan nieuwe spelers een interessante tutorial te geven waar je ook echt tijd in wilt steken. De tutorial geeft de speler een voorgeschiedenis van de gebeurtenissen in de game. Je speelt als generaal Yuri Barkov, prins van Kislev. Hij heeft de leiding over een expeditie die als doel heeft om de verloren god van Kislev terug te vinden. Voor historici is dat een extra aantrekkelijke manier om het spel te beginnen, aangezien Kislev een representatie is van Tsaristisch Rusland (1721-1917).

Kislev omringd door ‘The Empire’ (Het Heilige Roomse Rijk) (Screenshot van de auteur)

Coole en unieke gameplay per factie

Binnen de game kan je spelen als meerdere facties die allemaal hun eigen manier van spelen hebben. Dat zorgt ervoor dat de herspeelbaarheid vrij groot is. Neem bijvoorbeeld Grand Cathay. Omdat dat een Chinese factie is, hebben de ontwikkelaars ervoor gekozen om van de Chinese begrippen Yin en Yang een gameplay element te maken. De speler moet die twee in balans houden om ellende te voorkomen. Ook beschik je over handelskaravanen die via zijderoutes geld in het laatje brengen. Een andere factie, en mijn persoonlijke favoriet, zijn de Ogre Kingdoms. De ogre factie heeft een vleesmeter en die moet je gevuld houden, anders stort je rijk in elkaar. Vlees verzamel je simpelweg door veel oorlog te voeren. Verder krijg je ook contracten van andere facties aangeboden om bijvoorbeeld een militaire actie uit te voeren. Dat past wel bij de ogres die veel rondreizen. En omdat de ogres een nomadisch bestaan leiden, kunnen ze kampen binnen vijandelijk gebied stichten. Daardoor kunnen ze bijvoorbeeld ver buiten hun land troepen trainen. Naast die twee zijn er nog zes andere unieke facties, genoeg variatie dus.

Het verdedigen van ‘The Great Bastion’ (De Chinese Muur) is een belangrijk aspect bij het spelen met Grand Cathay (screenshot van de auteur)

Matige pacing in de tweede helft

Al vroeg in de game, zo rond de dertigste beurt, ontstaan de zogeheten chaos rifts. Simpel gezegd zijn dat deuren die je toegang geven tot de werelden van de Gods of Chaos. Op het moment dat deze rifts beginnen te ontstaan, komt de game in een grote stroomversnelling. Iedere factie heeft hetzelfde doel: de zielen in de eerste vier werelden bemachtigen, wat ervoor zorgt dat er een stormloop op die werelden ontstaat. Daarnaast moet je nog genoeg troepen hebben in je eigen wereld om je land te verdedigen, wat ook op de schatkist drukt. De game forceert je daardoor om volgens een bepaald pad het spel te spelen. Een van de sterke kanten van Total War games is dat je de vrijheid hebt om je eigen ding te doen. Dat gaat hierdoor verloren. Je zit kortgezegd vast aan een tijdslimiet.

Concluderend kan gesteld worden dat dit deel van Warhammer erg leuk is. Met veel variatie en unieke gameplay elementen heb je uren aan gameplezier. Alleen is het jammer dat de game je in de tweede helft aan een tijdsketting vastlegt. Ook voor andere historici en geschiedenisliefhebbers kan het erg boeiend zijn. De link met de middeleeuwen en de vroegmoderne tijd via de representaties van bijvoorbeeld Tsaristisch Rusland zou zelfs het onderwerp van studie kunnen zijn. Ben je dus een liefhebber van de middeleeuwen, de vroegmoderne tijd en dark fantasy dan is deze game een absolute aanrader.

Door Marcel Keurentjes


Total War Games, Warhammer III. (2022).


Marcel Keurentjes (1995) heeft Geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen en de Universiteit Leiden gestudeerd. Hij heeft zich gespecialiseerd in de geschiedenis en ontwikkeling van landen in de Niet-Westerse wereld. Momenteel combineert hij zijn werk bij DUO met een PhD in Videogame Studies aan de Universiteit van Leiden.

Berichten gemaakt 1256

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven