Jelle Hartstra | La Vita è Bella en Sobibor – Het narrativisme van Hayden White getoetst

Samenvatting

De Holocaust is een unieke historische gebeurtenis die bij de verfilming ervan— meer dan bij andere gebeurtenissen— vragen oproept over geschikte verhaalvormen en ethische keuzes voor een scenario. Iemand die veel geschreven heeft over verhaalvormen van historische gebeurtenissen is de Amerikaanse historicus Hayden White (1928-2018). Hij is voornamelijk bekend van zijn theorie van het narrativisme. Naar zijn mening neemt geschiedschrijving de vorm aan van een narratief: de geschiedenis wordt door historici in een verhaalvorm gegoten.

Toch kan niet iedere historische gebeurtenis in elke mogelijke stijlvorm beschreven worden. De Holocaust kan volgens White bijvoorbeeld niet op een humoristische manier verteld worden.

Dit onderzoek toetst de theorie van White door twee films die over de Holocaust gaan te bespreken: de Italiaanse film La vita è bella (1997) en de Russische film Sobibor (2018).


Lees hier het korte essay dat Jelle op basis van zijn scriptie schreef


Jelle Hartstra (1997) is in 2019 afgestudeerd aan de Universiteit Utrecht met de master Cultuurgeschiedenis van Modern Europa. Hij is onder andere geïnteresseerd in de herinneringscultuur van de Tweede Wereldoorlog. Zijn bachelor- en masterthesis wijdde hij aan dit onderwerp. Hij schreef over de ‘muur van Mussert’ in Nederland en Kazerne Dossin in België. Momenteel is hij bezig met een master Internationale betrekkingen en diplomatie aan de Universiteit Antwerpen.


Zelf je scriptie of een essay publiceren? Klik dan hier voor meer informatie!

Berichten gemaakt 1256

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven