Marlies den Boer, Een nieuwe koers: schipperen tussen moeilijkheden en mogelijkheden. De Stoomvaart Maatschappij Nederland in de Eerste Wereldoorlog 1914-1918

Tijdens elke reis zijn kapiteins van vrachtschepen verplicht een scheepsjournaal bij te houden. Deze journalen bevatten een schat aan informatie over waar het schip gevaren heeft, welke havens zijn aangedaan tijdens deze reis, hoe lang een schip ergens geweest is en welke bijzonderheden de bemanning onderweg is tegengekomen.

In de Eerste Wereldoorlog kwam men onderweg genoeg noemenswaardige bijzonderheden tegen die in deze journalen vermeld werden. De neutrale scheepvaart werd tijdens deze periode ernstig gehinderd. De Noordzee lag bezaaid met mijnen en de Britse marine maakte op zee de dienst uit. Onder water vormden de Duitse duikboten een grote dreiging. Toch moest er gevaren worden, want Nederland was afhankelijk van de scheepvaart voor de toevoe van koloniale goederen.

Naast alle moeilijkheden, bood de oorlogstijd de Nederlandse rederijen ook nieuwe kansen. De schepen van de oorlogvoerende naties werden binnengehouden of ingezet voor oorlogsdoeleinde waardoor de concurrentie zo goed als opgedroogd was. Het feit dat de Stoomvaart Maatschappij Nederland tijdens de oorlog grote winsten wist te behalen en haar vloot wist uit te breiden met acht schepen, staat in contrast met het beeld van alle moeilijkheden waarmee men te maken kreeg.

Dus hoe was het om in deze periode te varen? Wat kwam men onderweg tegen? En welke mogelijkheden vond men om onder deze bijzondere omstandigheden de scheepvaart voort te zetten? Marlies den Boer onderzoekt in haar scriptie aan de hand van de scheepsjournalen hoe het de Stoomvaart Maatschappij Nederland verging tijdens de Eerste Wereldoorlog.

EERST DE LONGREAD LEZEN? DEZE VIND JE HIER!

Posts created 993

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven