Framing Protests Against Police Brutality by American Media 1992-2020
Samenvatting
Op 25 mei 2020 kwam het leven van George Floyd tot een einde door toedoen van de politie in de Amerikaanse stad Minneapolis, Minnesota. Zijn dood sloeg in als een bom bij de Afro-Amerikaanse gemeenschap en leidde tot veel protesten en demonstraties op zowel nationaal als internationaal niveau. De frustratie over het excessieve politiegeweld waar Afro-Amerikanen aan blootgesteld werden is op dat moment onhoudbaar geworden. Helaas zijn deze frustraties niet nieuw. In 1992 vonden er soortgelijke protesten plaats in Los Angeles, als gevolg van excessief politiegeweld tegen de Afro-Amerikaanse Rodney King. Hoewel dit incident niet fataal was, werden de witte politieagenten vrijgesproken door een jury die uit witte burgers bestond. De wijze waarop dit soort protesten en demonstraties geframed wordt door de media is van groot belang. In deze scriptie wordt de taal van Amerikaanse media bronnen geanalyseerd en vergeleken. Hierbij is gekeken naar berichten afkomstig van liberale, conservatieve en gematigde nieuwsbronnen uit het tijdsbestek van 1992 tot 2020 om te onderzoeken hoe het Amerikaanse medialandschap in 28 jaar tijd is veranderd.
Geïnteresseerd geraakt en wil je meer lezen? De volledige scriptie is hier op deze pagina te lezen.
Bron afbeelding header: No justice, no peace! Sign during the LA Riots. Foto uit 1992 gedurende de rellen in LA, door Glenn Gilbert. CC 2.0.
Rajae el Morabet Belhaj (Den Haag, 1998) heeft in 2022 de bachelor Geschiedenis aan de Universiteit afgerond, waarin ze zich heeft gespecialiseerd in raciale betrekkingen in de Amerikaanse samenleving in historisch perspectief. Op dit moment volgt ze de research master History: Cities, Migration and Global Interdependence en de master North American Studies in Leiden, met een interesse in Afro-Amerikaanse geschiedenis en de mainstream popcultuur. Ze bestudeert met name de historische en culturele context van Hollywoodfilms. Momenteel doet zij onderzoek naar het genre hoodfilms, dat ongekende populariteit tijdens de jaren ‘90 beleefde, en het oeuvre van de Amerikaanse regisseur Spike Lee.